– Jag är både överraskad och otroligt glad över att ta emot nomineringen och vara en av finalisterna till Årets Marknadschef 2023. När man som jag, alltid blickar långt framåt är det fint att få stanna upp och faktiskt se hur långt på resan vi redan kommit. Att Capio och vår resa, som jag får göra tillsammans med mina kollegor har uppmärksammats är jag väldigt stolt över, säger Liza Manestam.
2023 är ett år med många utmaningar, även för en marknadschef. Uthållighet och att våga tänka långsiktigt blir helt avgörande för alla marknadschefer och marknadsavdelningar. Priset Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.
Förändring och önskan om förflyttning
Sjukvårdsbranschen har de senaste året stått inför många utmaningar som Covid-19 pandemin, digitalisering men även ändrat kundbeteende. Liza berättar om sin resa på Capio och hur allting började när hon fick möjlighet att profilera om varumärket.
– När jag började på Capio för drygt 3 år sedan fanns inte den här rollen, men det fanns en stor önskan om förändring och förflyttning. Dock lämnades ”hur:et” till mig att identifiera och leda. Det är inte ofta man som marknadschef får möjligheten att ta ett marknadsledande företag på en så omfattande resa som innebar att bygga en ny marknadsorganisation, profilera om varumärket både visuellt men även implementera in ny mission, vision, värderingar och starta upp närvaron i alla sociala och digitala kanaler – där vi inte ens fanns.
– Vi är inte ensamma i vår bransch och det finns många andra aktörer men vi har hela tiden vågat stå stadigt i vår värdeplattform, vår identitet och aldrig tummat på kvalitet. I stället har vi involverat våra kollegor, patienter och kunder och tillsammans skapat ”Ett Capio”. En varumärkelseupplevelse som bygger på tillit och öppenhet, och som på ett transparant sätt lyckas få alla att känna sig inkluderade och välkomna, säger Liza Manestam.
Utmaningar med kommunikation och marknadsföring
Vilka är dina största utmaningar som marknadschef?
– Det finns många utmaningar med att arbeta med marknadsföring i en bransch som vi. Förutom att vi är en väldigt traditionell bransch utan någon lång historik av digitalisering och marknadsföring, så är vi hårt reglerade. Dessutom säljer vi inte några produkter och ingen önskar vara sjuk. Så visst finns det många utmaningar, men man kan även vända på det för hjärtat i allt vi gör är mötet. Att vi kan få finnas där för någon, lyssna och förstå. Vi har möjlighet att rätta till livet igen, oavsett vad som skett, säger Liza Manestam.
Årets Marknadschef utses i maj
Den 11 maj får vi veta vem som blir Årets Marknadschef 2023, i samband med eventet Årets Marknadschef på Rigoletto i Stockholm. De övriga finalisterna är:
- Hugo Mann, Stockholms Handelskammare
- Johan Fernstedt, Unionen
- Sofie Saberski, Naturkompaniet
– Vår finaste tillgång är just människorna. Både våra medarbetare och dom vi möter varje dag. Att få arbeta med att marknadsföra det, är det finaste som finns. Tillsammans förbättrar vi folkhälsan, en individ och ett möte i taget – varje dag, avslutar Liza Manestam.