Eva Liljeqvist har inte legat på latsidan sedan hon kom till vårdcentralen för sju år sedan. Från start insåg hon snabbt att de behövde arbeta på ett annorlunda sätt. Hon satte i gång med teamet och bytte både mediciner och tekniker. Resultatet? Färre patienter behöver köras till sjukhuset, bland annat.
– Det absolut finaste jag har varit med om var när ambulanspersonalen stod utanför och knackade på min dörr. Jag tänkte direkt ”vad har jag gjort nu?” Men i stället frågade dem vad jag hade gjort med KOL-patienterna. De brukade köra en patient per dygn till sjukhuset, men nu körde dem knappt en i veckan. Varje gång jag säger det högt så får jag gåshud. Det är så fint att dem tar sig tiden och säger det till mig personligen, berättar Eva Liljeqvist.
När Eva började på vårdcentralen hade man många svårt sjuka patienter som satt utanför dörren och väntade. Det hade inte funnits någon astma-KOL-sjuksköterska här tidigare och hon kände direkt att det här kommer hon inte kunna klara av ensam – hon måste ha hjälp av ett team.
– Teamet runt astma/KOL-patienterna består av sjuksköterska, fysioterapeut, läkare, kurator, arbetsterapeut, hälsopedagog och dietist, då denna patientgrupp ibland kan ha flera sjukdomar. Vi jobbar med interprofessionell samverkan och där krävs det att vi har alla yrkeskategorier med eftersom vi är bra på olika saker, fortsätter Eva Liljeqvist.
Det lilla extra som gör stor skillnad
Eva Liljeqvists engagemang sträcker sig långt utanför Orust gränser. Hon har både utbildat ambulanspersonal i egenvård för KOL-patienter och även varit ute på apotekarnas APT för att visa hur man laddar inhalatorer så att dem i sin tur kan visa patienterna. Men någonting som sticker ut var under covids frammarsch, där man på riktigt kunde se hur bra Eva Liljeqvist och teamet faktiskt lärt upp sina KOL-patienter.
– Det var fruktansvärt när covid kom, men vi har välutbildade patienter. Vi har delat ut motståndsandning till alla våra patienter på Orust och kunde hjälpa till via telefon, digitalt eller genom hembesök från rehab. Vi stämde av behandlingen hela tiden och våra patienter klarade sig jättebra, säger Eva Liljeqvist.
Eva insåg ganska snabbt att det var ett väldigt bra sätt att via digitala plattformar kunna sprida kunskap. Tillsammans med Riksförbundet HjärtLung började hon därför göra utbildningsfilmer.
– Jag satt hela sommaren 2020 och skrev manus till dessa filmer. Vi gjorde små korta sekvenser där målet var att ge enkla egenvårdsråd för att kunna utbilda patienten. På så sätt kan de gå tillbaka till filmerna och repetera. Det är viktigt att ha i åtanke att KOL-patienter aldrig kommer ur vårdsystemet. Medicinerna är väldigt dyra och kan då patienterna lära sig mer om sin sjukdom, ta mindre medicin och i stället ta den på rätt sätt så kommer de heller inte till sjukhuset i samma utsträckning, fortsätter Eva Liljeqvist.
Nominerad av patientföreningen
Som om inte allt vi redan har nämnt skulle vara nog åker Eva även ut och föreläser i Sverige tillsammans med hennes kollega, Robert Häger, fysioterapeut på Capio Vårdcentral Orust. Både Eva och Robert hoppas att andra kommer kopiera deras arbetssätt, eftersom de båda vet att det är väldigt svårt att sitta ensam – då man ofta känner sig otillräcklig.
– I framtiden vill vi skapa mer digital vård för KOL-patienter. Det är svårt eftersom det nästan alltid är den äldre målgruppen som drabbas av KOL, så det hade absolut varit lättare om det gällde tjugoåringar. Men pandemin har gett oss lite medvind där även den äldre målgruppen har blivit mer benägen att använda digitala verktyg, säger Eva Liljeqvist.
Eva blev nominerad av patientföreningen, vilket hon är oerhört stolt över. Motiveringen lyder:
”Hon är nominerad av patientföreningen. Andra vårdinsatser har hört av sig och märkt skillnad. Hon bedriver en personcentrerad vård, brinner för sitt jobb och sprider kunskapen om KOL till patienter, närstående och vårdpersonal inom region och kommun. Fokus har alltid varit på att öka kunskapen hos patienterna och ge dem verktyg till att sköta sin egenvård. Hon hittar kreativa lösningar, ger aldrig upp och är alltid nyfiken.”
Vi på Capio kan bara nicka, instämma i ovanstående motivering och stoltsera med att vi har en så fantastisk person som Eva hos oss. En person som gör skillnad, varje dag.