– Jag tänker att det här är framtiden. Vi måste vara med i digitaliseringen och jag tror att det här gör arbetsmiljön för sjuksköterskor och läkare bättre, säger Katarina Blocksjö, resurssjuksköterska i Haninge kommun.
Det som uppskattas av sjuksköterskorna på äldreboendena är att den digitala rondplattformen sparar tid för dem då läkaren kan vara mer förberedd inför ronden och att många frågor redan har blivit lösta. Det skapar även mer tid för patientbesök. Tekniken skapar också en trygghet och underlättar överrapporteringar mellan pass eller om någon sjuksköterska skulle vara sjuk. Det går alltid att se i rondplattformen hur dialogen mellan sjuksköterska och läkare har gått.
Färre telefonsamtal och högre tillgänglighet
Även för läkarna underlättar det digitala verktyget arbetsdagen. I stället för att läkarna blir uppringda om ärenden som inte kan vänta till ronden, kan sjuksköterskorna skapa ärenden dygnet runt i plattformen, till exempel att ett recept behöver förnyas. Läkarna åtgärdar och svarar på ärendena under dagtid. Trots hög tillgänglighet tycks heller inte antalet ärenden bli fler.
Enligt Johan Herlin Ejerhed, verksamhetschef på Capio Läkare i SÄBO, är den stora förändringen i läkarnas arbetsmiljö att antalet telefonsamtal har gått ned med cirka 90%. Telefonsamtalen stör annars både rond och patientbesök. Samtidigt är läkarna mer tillgängliga än någonsin när de svarar av ärenden dagligen.
– Projektet är ett bra exempel på att vi inte alltid behöver springa snabbare utan med teknikens hjälp kan arbeta smartare. Extra roligt att vi med projektet är både en närvarande, nytänkande och pålitlig partner till våra kommuner, precis som vi ska vara enligt vår vision, säger Johan Herlin Ejerhed.
– Med telefonsamtal finns det också risk att information missuppfattas eller förloras. Med Rondplattformen kan både sjuksköterskor och läkare gå tillbaka och se hur blodtrycket var eller vilka prover som skulle tas, säger Johan Herlin Ejerhed.
Han betonar att det inte är ett journalsystem. Alla ärenden raderas efter tre månader.
Lätt att använda och lätt att komma i gång
Systemet är lika lätt som andra sociala medier såsom WhatsApp – både vad gäller användningen och administration av behörigheter. Rondplattformen är dock säkrare då användarna loggar in med STIHS-kort eller tvåstegsverifiering. En utbildningsfilm på åtta minuter finns för de som vill, men många går bara direkt in och börjar använda systemet.
– Vi hade många tankar på checklistor och andra smarta funktioner som vi skulle vilja bygga in i systemet. De flesta idéerna har dock fått stryka på foten för att det skulle komplicera användandet. Att det är så enkelt som möjligt är viktigt för att Rondplattformen ska vara kul att använda och för att den ska underlätta i det dagliga arbetet, avslutar Johan.
Capio Läkare i SÄBO är en del av Capio som på uppdrag av Region Stockholm ansvarar för läkarinsatser på äldreboende med cirka 8000 patienter runt om i Stockholms län.
Mer information om rondplattformen
Här kan du läsa artikeln i Dagens Medicin (betalvägg): Äldreboende får lättare kontakt med läkare via Collabodoc - Dagens Medicin
Klicka här för en intervju med en läkare och sjuksköterska: Intervju Collabodoc Rondstöd | Kattrumpstullens vård- och omsorgsboende - YouTube
Klicka här för en åtta minuter lång introduktionsfilm: Introduktionsfilm Collabodoc Rondstöd - YouTube