– Resultatet är väldigt glädjande och jag är stolt över det arbete som vi gör varje dag på Capio Närsjukhus Simrishamn. Det senaste året har vi bland annat fokuserat på att förstärka det personcentrerade bemötandet, förbättra våra interna flöden och säkerställa att varje patient snabbt får rätt vård på rätt vårdnivå. Vi har även arbetat med att stärka kompetensen i teamen och skapat tydligare kommunikationsvägar mellan akutmottagningen och våra andra verksamheter. Att få ett sådant här resultat är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Annika Andersson, verksamhetschef på Capio Närsjukhus Simrishamn.
Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Genom att delta i enkäten får patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor rörande sina erfarenheter och upplevelser av vården. Uppföljning av akutmottagningarna sker vartannat år. Det är när patienternas helhetsupplevelse sammanställs som Capio Närsjukhus Simrishamn hamnar på sjätte plats.
– Framåt kommer vi att fortsätta att fokusera på att ytterligare förbättra tillgängligheten, arbeta datadrivet med patientsäkerhet och fortsätta utveckla teamarbetet. Vi vill även satsa mer på kontinuerlig kompetensutveckling och stärkt samverkan med kommun och primärvård för att skapa ett ännu bättre sömlöst vårdflöde – särskilt för våra mest sköra patienter. Vi vet att varje möte med vården gör skillnad, och vi är stolta över det förtroende våra patienter visar oss, säger Annika Andersson.