Nomineringen:
”Jag vill nominera Capio Spine Center i Göteborg för deras enastående insats i samband med min nyligen genomförda ländryggsoperation, dekompression samt diskbråck. Som patient med vårdfobi och whitecoat-syndrom var jag väldigt orolig inför ingreppet. Men tack vare det professionella, lugna och empatiska bemötandet från hela personalgruppen kände jag mig aldrig rädd eller otrygg. Från första kontakt på mottagningen till utskrivning efter operationen blev jag bemött med respekt, trygghet och värme.
Kirurgen Hans Laestander, anestesipersonalen, sjuksköterskor på vårdavdelningen, personalen på uppvaket samt fysioterapeuten gjorde ett enastående jobb och visade prov på både hög kompetens och genuin omtanke. De samarbetade sömlöst och skapade en helhetsupplevelse där man som patient verkligen kände sig i trygga händer. Framför allt är jag otroligt nöjd med resultatet av operationen – det har gjort en stor skillnad i min vardag och livskvalitet.
Därför vill jag med stor tacksamhet nominera Capio Spine Center i Göteborg till Capios patientpris – för deras skicklighet, bemötande och förmåga att ge trygghet även till den mest oroliga patienten."
Det här är en av de många nomineringar som kommit in till Capios Patientpris 2025 – en utmärkelse som delas ut till en person, ett team eller vårdenhet baserat på patienternas egna berättelser och upplevelser. Och i år gick alltså priset till Capio Spine Center i Göteborg.
Och för dem betyder det mycket.
– Det är en utmärkelse som betyder mycket för oss – inte minst eftersom den bygger på patienternas egna röster. Nomineringstexten är varm och välformulerad, och vi instämmer till fullo i att Hans Laestander förenar djup klinisk erfarenhet med en genuin omtanke om varje patient han möter, säger Christian Hagelberg, VD på Capio Spine Center Göteborg.
Han fortsätter att trycka på att det är ett privilegium att få arbeta tillsammans med det fantastiska teamet och att det känns extra fint att deras engagemang och ansträngningar lyfts fram.
– Den här typen av återkoppling – som så tydligt speglar vad våra patienter ofta uttrycker i uppföljningssamtal – blir ett värdefullt kvitto på att det vi gör verkligen spelar roll, avslutar Christian.
Ett pris till många – men en särskild hyllning till en
Även om hela vårdkedjan lyfts fram i patientens berättelse, är det ett namn somlyfts lite extra:Hans Laestander, ryggkirurg och en av klinikens mest erfarna specialister.
Jag blev väldigt förvånad och glad över att få ta emot detta pris. Jag ser det dock som ett lagpris, patienten har ju nominerat hela vårdkedjan från första mötet på mottagningen till utskrivningen ifrån vårdavdelningen, säger Hans Laestander.
Han fortsätter:
– Jag är väldigt stolt och glad över våra fina medarbetare på kliniken, allt från receptionisten på mottagningen, till fysioterapeuten som ger den nyopererade patienten sitt postoperativa träningsprogram innan hen vinkas av från vårdavdelningen.Vi jobbar hårt på att alla patienter ska känna sig sedda och omhändertagna under sin vistelse hos oss, och detta pris är ett bevis på att vi är på rätt väg.
Tack även till Capio som faktiskt HAR ett sådant här pris där patienter kan nominera sin vårdgivare. Och tack till alla patienter som ger oss så fina recensioner i sina patientenkäter. Det är ju för er som vi finns här! Och det är ni gör att vi kan finnas, avslutar Hans Laestander.
Vård som känns – på riktigt
För Maria Agnemar, vice VD på enheten, handlar det om mer än ett pris – det handlar om kultur.
– Vi är så stolta över att ha mottagit Capios Patientpris. Det är ett fint erkännande för vårt arbete med att skapa trygghet, värme och professionalism i varje möte. Personligen känns det otroligt meningsfullt att få jobba med ett team som varje dag visar engagemang, hjärta och kompetens. En särskild eloge till Hans – och ett stort tack till Capio för att ni lyfter fram det här. Det här priset är verkligen en sommarpresent vi tar med oss.
Ett pris som betyder något, för dem som betyder mest
Capios Patientpris instiftades för att ge plats åt just de berättelser som annars kanske stannar mellan raderna i en patientenkät. Det är ett pris som kommer från dem vården är till för. Och i år är det tydligt: när bemötande, kompetens och samarbete går hand i hand, blir vård något mer än bara medicin. Den blir mänsklig.
Och det märks.