Vad är vårdgaranti?
Vårdgarantin innebär att regionen ska erbjuda den som är folkbokförd i regionen vård inom en viss tid. För specialistvård gäller en väntetid på max 90 dagar, efter att du fått en remiss.
Om vårdenheten där du sökt vård inte kan erbjuda en tid inom den gränsen ska du informeras om det och erbjudas vård hos en annan vårdgivare, i samma eller annan region. Regionerna kan ha olika tidsgränser men aldrig längre än 90 dagar. Gå till SKR.se för att läsa mer om vårdgarantin och väntetider i vården.
Hur åberopar jag vårdgarantin?
För att åberopa vårdgarantin ska du kontakta den vårdgivare där du väntar på vård och informera dem om att väntetiden har överskridit vårdgarantins tidsgränser. Vårdgivaren hjälper dig vidare. Har regionen ett väntetidskansli kan du få hjälp av dem. Du kan även kontakta Capios vårdsluss så guidar vi dig.
Vårdgaranti vid operation
Efter beslut om behandling, till exempel en operation, ska du få en tid för detta inom 90 dagar. Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare, men de får inte vara längre.
Varför ska jag kontakta Capios vårdsluss?
Capios vårdsluss är en chatt där du får kontakt med vår personal. Du börjar med att beskriva din vårdsituation, så att vi sen kan hjälpa dig med kontaktuppgifter till din region och samtidigt ge dig information om den kapacitet våra Capio-kliniker har. I slutändan handlar det om att vi vill skära ner på all onödig väntan, så att fler kan få uppleva ett friskare liv och högre livskvalitet. Logga in med BankID för att komma till vårdslussen.
Jag har en remiss – vad kan jag göra själv?
Om du har en remiss och stått mer än 90 dagar i vårdkö så finns det ett par saker du kan göra själv för att påskynda processen.




